Terug denken aan leuke herinnering (ontspanningsoefening)

homeTipsZelf Oefenen!Terug denken aan leuke herinnering (ontspanningsoefening)


Ontspanningsoefening: aan iets leuks terugdenken
Als je last hebt van somberheid of spanningen, is het handig als je weet hoe je jezelf kunt ontspannen. Ontspannen kun je leren, net als skaten of fietsen.
Een van de manieren om te ontspannen is door aan iets leuks te denken.

Dit is een simpele en effectieve oefening.
Zoek voor jezelf naar een gebeurtenis waarin je je heel goed voelde, blij, gelukkig, tevreden, zeker van jezelf, geliefd en succesvol.
Zo’n ervaring kun je gebruiken om aan terug te denken op momenten dat je je minder voelt. Het is jouw bewijs dat je je ook goed kunt voelen.
Koester zulke herinneringen voor jezelf! Mensen die somber zijn vergeten vaak dat er ook goede momenten zijn, kleine en/of grotere. Je kunt ze voor jezelf opschrijven in een dagboekje of schrift speciaal alleen voor positieve dingen. Iedere dag gebeurt er wel iets waar je trots op kan zijn of wat je even goed doet voelen (de zon op je gezicht, de smaak van iets lekkers, een glimlach van iemand die je tegenkomt, een mooi liedje etc) maar vaak vergeet je daar even bij stil te staan.

De Oefening
Ga gemakkelijk op een stoel zitten, sluit je ogen.

- Haal het moment uit je herinnering terug naar voren
Zie de situatie weer helemaal voor je.
Wat gebeurde er?
Wie waren erbij?

- Zie de omgeving waar je was weer in detail voor je
Wat voor geluiden hoorde je?
Welke geuren waren er?
Hoe was het licht en de kleuren om je heen?

- Concentreer je op het goede gevoel wat je toen had
Hoe voelde je je toen in je lichaam?
Hoe voelden je spieren op verschillende plekken in je lichaam?
Hoe voelde je hoofd?

Hou dit gevoel vast voor een moment
Koppel het gevoel als je wilt nu vast aan een bepaald gebaar (bijvoorbeeld knijp duim en middelvinger op elkaar) of aan een bepaald voorwerp (geluksteentje, je ring, foto etc.)

Herhaal deze oefening verschillende keren, je kunt daarna het gevoel steeds makkelijker oproepen wanneer je het nodig hebt.




naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |