Plannen van leuke dingen

homeTipsZelf Oefenen!Plannen van leuke activiteiten


Oefening: Leuke Activiteiten Plannen

Als je somber bent heb je vaak nergens meer zin. Bij een dip of depressie is het belangrijk te proberen de negatieve spiraal waarin je zit te doorbreken.
Isoleer jezelf niet, ook niet als je denkt dat je niemand wilt zien. De ervaring leert dat het plezier na verloop van tijd weer terug komt als je de dingen op pakt die je eerst leuk vond om te doen (of nieuwe dingen gaat ondernemen). Door dingen te blijven doen doorbreek je je sociale isolement en je lusteloosheid. Je vergroot daarmee de kans dat je je beter gaat voelen en de depressie afneemt.

Zet een positieve spiraal in werking en ga leuke dingen doen. Als je even niet (meer) zo goed weet wat je leuk vindt om te doen klik dan voor een lijst met allemaal leuke activiteiten. Deze lijst kan jou helpen om voor jezelf te bepalen waar jij mee gaat experimenteren.

Kruis in kolom 1 de dingen aan, die:
1. je leuk lijken om te doen
2. je vroeger leuk vond maar waar je op het moment geen tijd of geen zin in hebt.
3. waar je goed in bent
4. kruis er minstens 20 aan
5. je mag ook zelf activiteiten bedenken en hiermee de lijst aanvullen.
6. maak vervolgens een weekplan

Plan voor elke dag minimaal 1 leuke activiteit die je gaat doen. Zorg er wel voor dat je rekening houdt met de haalbaarheid: je plant natuurlijk niet als je naar school moet dat je gaat uitslapen of als je geen genoeg geld hebt dat je naar een attractiepark gaat. Je kunt de weekplanner hieronder gebruiken of het in je agenda zetten.
Je hoeft natuurlijk niet elke activiteit te plannen. Maar in het begin als je tot niets komt kan het wel een ruggesteuntje voor je zijn als je dat wel doet. Het kan je ook een tevreden gevoel geven als je het gepland hebt en kan opschrijven dat je het ook echt gedaan hebt. Naast de geplande activiteiten kun je uiteraard regelmatig ook spontane activiteiten doen. Natuurlijk mag je ook wel eens een dagje vrij plannen, dus dat je niets hoeft te doen.

Klik hier voor de activiteitenlijst en de weekplanner. (deze openen in pdf formaat)


naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |