Leren helpende gedachten te denken

homeTipsZelf Oefenen!Leren Helpende-Gedachten denken


Oefenen in Helpende-Gedachten denken
Mensen die in een dip zitten of depressief zijn denken vaak niet-helpende gedachten. Deze gedachten maken je meestal nog somberder en een niet prettig gevoel. Vaak ben je je niet eens bewust dat je zo denkt, het gaat heel snel en automatisch.

De 4 meest voorkomende niet-helpende (negatieve) denkpatronen zijn:
(voor uitgebreidere info klik hier)

1. Zwart-wit denken
Je let overmatig op al het negatieve en nooit op het positieve. Daarnaast zitten deze gedachten vaak vol overdrijvingen (alles loopt fout, ik doe het ook nooit goed, niemand vindt me leuk, ik kom er nooit meer uit).

2. Onjuiste conclusies trekken
Je interpreteert iets in het negatieve terwijl je daarvoor nog niet eens bewijzen hebt. Je doet zeg maar aan: gedachtenlezen, toekomstvoorspellen, geloven dat iets waar is alleen maar omdat je het gevoel hebt dat dat zo is. Dus kort gezegd je maakt je eigen waarheid, zonder dat je eerst bepaalde feiten gecheckt hebt.

3. Denken in termen van ‘moeten’ en ‘niet mogen’ (normatief denken)
Normatief denken wil zeggen: denken dat iets zo hoort. je denkt in termen van: ‘ik/hij/zij/dat moet…’ of ‘ik hij/zij/dat mag niet….’. Dat levert vaak schuldgevoelens op of boosheid op anderen.

4. Altijd iets persoonlijk aantrekken (personaliseren)
Je legt alle verantwoordelijkheid van vervelende gebeurtenissen bij jezelf (maar als iets goed gaat niet).

Je kunt jezelf aanleren bewust te zijn van wat je denkt en niet- helpende gedachten om te zetten naar helpende gedachten. Dit doe je door een paar standaard vragen te stellen aan jezelf:

- Is dit zo? Is deze gedachte wel 100% waar?

- Wat is het effect van deze gedachte op mijn gevoel? Bereik ik met deze gedachte mijn doel?
(hoe wil ik me voelen, me gedragen, wat wil ik bereiken)? 

-  Kom ik met deze gedachte niet onnodig in conflict met mezelf of met anderen?


Oefen zelf; probeer elke dag een situatie op te schrijven waar je je niet zo lekker bij voelde.
Om grip te krijgen op je automatische gedachten en waar nodig deze te veranderen, moet je in eerste instantie veel oefenen. Net zoals je moet oefenen om te skaten of een muziekinstrument te leren spelen).

Schrijf elke dag een situatie op waarin je je niet prettig voelde en/of je niet gedroeg zoals je wilde. En ga na wat je gedachten op dat moment waren. En kijk of dat helpende of niet-helpende gedachten zijn. Daag de niet-helpende gedachten uit en maak er helpende gedachten van en kijk hoe je bij die gedachten voelt. Je kunt daarbij onderstaand formulier gebruiken.
Het is het makkelijkste als je de cijfervolgorde aanhoudt met het invullen

Download hier het oefenformulier en een lijst met nog meer voorbeelden van het uitdagen van je niet-helpende gedachten. (pdf formaat)


Hieronder zie je al een aantal voorbeelden van hoe je jouw Niet-helpende gedachten kunt uitdagen:

Niet-helpende gedachte Uitdaging Helpende gedachte
Ik heb geen vrienden Is dit echt waar?
Overdrijf je niet?
- Nou ok, ik denk dat ik wel een of een paar vrienden heb
Ik heb volgende week een spreekbeurt. Ik weet zeker dat ik stijf van de zenuwen sta en mijn tekst vergeet Weet je zeker dat dit gaat gebeuren?
Vergeet je de goede dingen niet?
 
- Het zal wel meevallen, ik zal elke dag mijn tekst oefenen
zodat de kans een stuk kleiner is dat ik die vergeet.
- Ik kan het best! Ik doe mijn best dat is goed genoeg
Ik wil mijn hand niet opsteken in de klas. Ik geef vast het verkeerde antwoord en dan sta ik voor gek Doet het er echt iets toe wat anderen denken?
Weet je zeker dat dit gaat gebeuren?
Kan ik van mezelf verwachten dat ik alles goed doe?
  - het maakt niet uit als ik een fout maak! Iedereen maakt wel eens fouten - misschien geef ik wel het goede antwoord
- niemand vindt het erg als ik een fout maak. Niemand is perfect!
Als een goede vriend iets vraagt mag ik geen nee zeggen. Als ik nee zeg dan raak ik vast de vriendschap kwijt. Is dat zo? Overdrijf je niet?   - nou ok je mag ook wel een keer nee zeggen als iets echt niet kan of uitkomt 
- een goede vriend blijft een vriend ook al zeg ik een keer nee
- ik mag ook aan mezelf denken als het niet van levensbelang is hoef ik niet altijd ja te zeggen


      























 

 




 










 



























 
 



















naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |