Denken bepaalt je gevoel en gedrag

De vier G's

homeTipsHelpende & niet-helpende gedachtenDenken bepaalt je gevoel en je gedrag


'Tussen' een situatie die je meemaakt en het gevoel wat je hebt zit altijd één of meer gedachten.
Soms denk je (heb je het gevoel) dat dit niet zo is. Maar dit is alleen het teken dat je gedachten snel en automatisch hebben plaatsgevonden, je hebt ze niet 'bewust' gedacht.

De manier waarop & wat je denkt (wat je tegen jezelf zegt), bepaalt hoe je je voelt en hoe je je gedraagt.

Schematisch kan je het zo weergeven:
1. Gebeurtenis →2. Gedachte(n) → 3. Gevoel(ens) → 4. Gedrag / Gevolg

En dan spreken we van de vier G’s die eigenlijk samen een cirkel vormen.


Één en dezelfde situatie/gebeurtenis kan een totaal verschillend gevoel en reactie veroorzaken omdat je die situatie op verschillende manieren kunt interpreteren.
De interpretatie van een situatie (hoe je kijkt naar wat er gebeurt/ gebeurd is) is datgene wat je ‘tegen jezelf zegt’ over die situatie, wat je erover denkt.

Het volgende voorbeeld laat dat mooi zien:

De gebeurtenis(situatie) is:
Je loopt in de stad. Aan de overkant loopt een vriend. Je roept en zwaait naar hem. Er komt geen reactie van de vriend.

Deze gebeurtenis op zichzelf leidt niet tot een bepaald gevoel. Hoe je je voelt wordt bepaald hoe je denkt over deze situatie. Hieronder volgen 2 mogelijke interpretaties en gedachten die een totaal ander effect hebben.

A. Bijvoorbeeld je denkt/ je gedachte is:
Hij negeert me. Wat onaardig van hem. Waarom zou hij me niet willen zien? Heb ik laatst iets verkeerds gezegd tegen hem? Zie je wel hij vindt me niet aardig. Ik durf niet nog een keer te roepen, ik loop maar snel door.
Sommigen kunnen dan nog verder doordenken: Ik heb alweer een vriend verloren. Zo meteen blijf ik alleen over, zonder vrienden. 'Ik ben ook helemaal geen leuk iemand om bevriend mee te zijn'.

Als je dit denkt, zal je gevoel misschien zijn:
Somber en zielig alleen voelen, misschien schuldig en wanhopig.

En je gedrag bijvoorbeeld;
Snel en stil doorlopen en als je hem weer tegen komt zal je gedrag waarschijnlijk terughoudender/ afwachtender zijn dan voorheen.

Hierbij resulteert je gedachte dus in een onplezierig gevolg.

B. Maar je kunt in deze situatie ook het volgende denken (tegen jezelf zeggen):
'Wat vreemd hij zegt niets terug. Hij zal me wel niet gehoord en gezien hebben. Ik loop ook wel eens zo in gedachten dat ik niets om me heen zie. Jammer, ik had wel even een praatje willen maken. Je roept nog eens (of denkt ik zal hem vanavond even bellen en vragen hoe het met hem gaat)'.

Als je dit laatste denkt zal je je dus niet somber gaan voelen maar bijvoorbeeld nieuwsgierig zijn naar wat de ander zo bezig hield.

Je gedrag is dan bijvoorbeeld;
Nog een keer harder roepen of hem bellen. In plaats van terughoudendheid te worden ga je contact zoeken.

Dus met precies dezelfde gebeurtenis maar met een andere gedachte krijg je een hele andere werkelijkheid (ander gevoel, ander gedrag en ander gevolg).

Als je somber bent heb je vaak niet-helpende gedachtepatronen.
Mensen die somber zijn hebben het idee dat de negatieve gedachten die ze hebben juist zijn en dat het ‘terecht’ is dat ze zich daardoor somber voelen. Ze hebben het idee dat de sombere gedachten veroorzaakt worden door de beroerde gebeurtenis of vervelende situatie en de ellendige dingen die hen overkomen zijn. Soms is dat natuurlijk ook zo. Sommige dingen zijn heel naar, waardoor je je somber gaat voelen. Maar je kan ook over een nare gebeurtenis of situatie “niet realistische/ niet helpende” gedachten hebben waardoor je je onnodig nog somberder voelt dan nodig en/of ervoor zorgt dat de sombere gevoelens nog erger zijn, langer duren of niet meer weg gaan.

Belangrijk is dus je bewust te zijn van je gedachten, te checken of ze kloppen of niet en te leren welke gedachten je helpen en welke je onnodige stress en vervelende gevoelens opleveren.

Lees hierover meer op: 
Denkgewoonten
Oefenen met je gedachten


naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |