Als je uit balans bent

Wat kun je doen?

homeOorzakenWaardoor kan een depressie ontstaan?Als je uit balans bent


Als je uit balans bent, kun je een aantal dingen proberen.

Je draaglast verminderen

Je kan in kaart brengen wat er allemaal bij je ‘draaglast’ ligt. En kijken en proberen wat er (tijdelijk) vanaf kan, bijvoorbeeld:
- Even iets minder (moet-)dingen tegelijk doen;
- Hulp vragen;
- Meer tijd nemen voor ontspannen en leuke dingen doen;
- Goede prioriteiten stellen.

Maar vaak kun je niet heel veel veranderen aan je draaglast.

Waar je wel meestal veel zelf aan kunt veranderen is het versterken van je draagkracht.

Je draagkracht versterken
Bij de draagkracht en bij de tips worden een aantal dingen benoemd die voor zichzelf spreken en duidelijk zijn zoals; gezonde levensstijl (gezond eten, op tijd naar bed en op tijd opstaan) en een ‘luisterend oor’ zoeken bij iemand die je vertrouwd.

Ook werd er genoemd “hoe je in het leven staat”.
Wat wordt daar nou mee bedoeld? Hoe je in het leven staat wordt vooral bepaald door je ‘copingstijlen’ en door je denkgewoonten. 

Copingstijl (Hoe ga je om met de dingen in het leven?)
Hoe ga je normaal gesproken (als je ‘in balans’ bent) om gaat met de dingen in het leven.

Wat doe je bijvoorbeeld in lastige of stress-situaties?
    A. Word je snel zenuwachtig en gehaast als je iets onder tijdsdruk moet doen of
    B. ga je gewoon rustig door en kan je goed plannen? 

Hoe ga je om met ruzies of conflicten (op het werk of in je relaties of gezin):
    A. Loop je weg en laat je ze onbesproken of
    B. praat je die uit?

Hoe ga je om met problemen?
    A. Laat je die zo lang mogelijk liggen en doe je alsof ze er niet zijn? Of
    B. los je ze snel en effectief op? Durf je hulp te vragen?

Hoe ga je om met verdriet?
    A. Stop je dat weg of 
    B. kan je daar over praten en het delen met anderen?

Hoe ontspan je jezelf na een drukke dag of week? 
    A. Neem je een joint of alcohol en ga je op de bank voor de tv of
    B. maak je een wandeling in de natuur, ga je sporten of doe je ontspanningsoefeningen?

‘Hoe je omgaat met de dingen in het leven’ heet dus met een mooi woord: je copingstijl.
De ene copingstijl beschermt je beter tegen het ‘uit balans’ raken dan de andere.
Over het algemeen zijn de B-voorbeelden beschermende copingstijlen.

Het gaat om aan te leren gedrag. De één heeft de beschermende (effectieve) stijlen van jongs af aan aangeleerd. Een ander moet ze zich bewust aanleren.

En een heel belangrijk aspect bij het aanleren van beschermende copingstijlen is je gedachten onder de loep nemen. Om beter te worden in het omgaan met het dagelijkse leven moet je weten wat je automatische denkgewoonte is.

Lees hier meer over je denkgewoonten en hoe je ze kunt veranderen.

Bekijk ook eens:
Leven in twee culturen
Stress
De factoren die depressieve gevoelens kunnen veroorzaken





naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |