Klachten van het denken

homeKlachtenDe klachten verder uitgelegdKlachten van het denken


Als je last hebt van depressieve gevoelens kan je manier van denken sterk veranderen. Je kunt opeens de hele tijd gedachten hebben die je daarvoor nooit of zelden had.

Hieronder staan de meest voorkomende klachten van het denken. Klik op een klacht voor een uitleg.

Negatief denken over jezelf

Bijna niemand vindt zichzelf perfect zoals hij of zij is, maar de meeste mensen zijn tevreden over zichzelf. Veel mensen met depressieve gevoelens denken vaak erg negatief over zichzelf. Ze voelen zichzelf vaak waardeloos. Je kunt jezelf bijvoorbeeld lelijk of onaantrekkelijk vinden of stom, niet aardig, oninteressant enzovoort.  (meer over denken vind je hier)


Onzekerheid
Omdat mensen met depressieve gevoelens vaak erg negatief over zichzelf denken, kunnen ze erg onzeker worden. Als je jezelf onaantrekkelijk of lelijk vindt kan het moeilijk zijn om ergens binnen te lopen waar alle blikken op je gericht zijn. Ook in andere situaties (bijvoorbeeld in de klas) zul je niet zo snel je vinger opsteken omdat je jezelf dom vindt of bang bent om voor schut te staan.


Denken dat alles zinloos is
Veel mensen met depressieve klachten hebben sterk de gedachten dat alles zinloos is. Je vindt je opleiding zinloos of je baan, je hobby’s, je relaties met anderen. Vaak vindt men zijn hele leven zinloos. De gedachte is vaak: 'Wat maakt het allemaal uit, het heeft toch geen zin'. Het gevolg is dat je je futloos voelt en dat je niets meer doet.


Moeite met concentratie
Als je depressieve gevoelens hebt kun je veel moeite hebben je aandacht ergens bij te houden. Het lukt bijvoorbeeld niet om een boek of de krant te lezen of een televisieprogramma te kijken. Ook een gesprek volgen kan lastig worden. Het verhaal kan dan het ene oor in gaan en het andere oor weer uit. Hierdoor kun je in gezelschap een afwezige en vergeetachtige indruk maken.


Schuldgedachten
Mensen met depressieve klachten hebben vaak last van schuldgedachten. Ze denken vaak dat ze niet goed genoeg zijn of dat ze falen. Bijvoorbeeld dat ze op het werk hun werk nooit goed genoeg doen. Deze schuldgedachten kunnen ook gaan over iets in het verleden. Je kunt je bijvoorbeeld schuldig gaan voelen dat je een keer een vriendin bent vergeten te bellen op haar verjaardag.


Piekeren
Als je depressieve gevoelens hebt kun je gaan piekeren. Je kunt dan heel lang nadenken over een bepaald probleem of probleempje. Je komt er niet uit en je blijft er maar over nadenken. Je gedachte gaan als het ware in een kringetje rond en je kunt er niet mee stoppen. Vaak gebeurt dit 's nachts, maar het kan ook overdag voorkomen.
Het kan ook zo zijn dat het gepieker alle kanten op gaat en dat verschillende problemen en gedachten door elkaar gaan lopen. Er ontstaat een soort verwarde storm van sombere gedachten waarvan je je niet kunt losmaken.


Beslissingen uitstellen
Veel mensen met depressieve gevoelens hebben moeite met beslissingen nemen. Dat kan om eenvoudige dingen gaan als beslissen welke boodschappen je haalt. Belangrijke beslissingen nemen is meestal nog moeilijker: je stelt een beslissing steeds weer uit. Hierdoor gebeurt het vaak helmaal niet.


Traag denken
Als je depressieve gevoelens hebt kan het ook zo zijn dat je gedachten heel langzaam gaan of zelfs helemaal stil lijken te liggen. Je houdt op met denken. Als iemand je vraagt waar je aan denkt is het antwoord niets. Dat klinkt dan vreemd, maar het is een eerlijk antwoord. Het kan zover komen dat je geen gedachten meer hebt en in een soort gedachtestilte leeft.


Twijfelen aan de zin van het leven
Als je last heb van ernstige depressieve gevoelens kun je soms minder zin hebben in het leven. Soms is dat min of meer een vage gedachte: " Het verandert toch nooit meer. Mijn leven is helemaal niet nuttig. Soms kan zo'n gedachte echt leiden tot een poging je eigen leven te beeindigen.


Lees ook eens:
Klachten van het gevoel
Lichamelijke klachten
Klachten van het gedrag
Mogelijke oorzaken
Tips

naar boven
 
 

Test Jezelf

Doe de
ZELFTEST
 
en maak een inschatting van de ernst van jouw depri-klachten. Het invullen kost ongeveer 4 minuten!

 
 

Chat met ons

Wil je ergens over praten? Of wil je advies over iets? 

Maak dan een afspraak voor een chat!

 
 

Mail ons

Heb je een vraag? Of wil je meer informatie?
Stuur ons een mail!

 

 
 
Delen |